
GEOMETRIA KÓŁ
GEOMETRIA KÓŁ – jest to wartość określająca położenie kół przednich lub tylnych względem siebie. Jeżeli koła skierowane są do wewnątrz, wówczas mówimy, że wartości zbieżności są dodatnie. Jeśli natomiast koła skierowane są na zewnątrz, wówczas wartości te są ujemne. Kolejnym składowym elementem geometrii jest kąt pochylenia kół – jest to kąt zawarty między pionem a płaszczyzną koła. Jeżeli koło pochylone jest na zewnątrz, wtedy mówimy o dodatnim kącie pochylenia. Z kolei gdy koło pochylone jest do wewnątrz, wówczas mamy do czynienia z kątem ujemnym.
Ustawienia geometrii kół dokonuje się za pomocą zmiany długości drążków kierowniczych, drążków zbieżności, a także dokręcając lub odkręcając śruby mocujące wahacz.
SYMPTOMY NIEWŁAŚCIWEJ USTAWIONEJ GEOMETRII
Jednym z najczęściej spotykanych objawów złej geometrii jest ściąganie auta. Jeżeli zauważmy, że gdy na równej drodze puścimy koło kierownicy, auto zaczyna skręcać, wówczas możemy przypuszczać, że winę za taki stan rzeczy ponosi głównie złe ustawienie kątów pochylenia kół.
Kolejnym objawem niewłaściwego ustawienia geometrii jest opóźniona reakcja samochodu na ruchy kierownicą. Jeśli podczas pokonywania zakrętów słyszymy popiskiwanie opon, w takiej sytuacji również powinniśmy udać się do serwisu. Gdy przy wyprostowanych kołach podczas najechania na krawężnik lub dziurę zauważmy gwałtowną zmianę położenia kierownicy, wtedy również zalecane jest sprawdzenie geometrii kół.